کارفرما در مقابل کارکنان

این بیمه مسئولیت قانونی شخص حقیقی یا حقوقی ناشی از شغل کارفرما را در قبال جرح بدنی
کارکنان تحت پوشش قرار می دهد که شامل مشاغل صنعتی ،خدماتی و بازرگانی می باشد.
براساس این بیمه افرادی که در واحدهای صنعتی ،تولیدو یا در بخش خدمات فعالیت می کنند با خطرات و حوادث بسیار زیادی مواجه هستند که غالبا”مسئولیت جبران خسارت ناشی از این حوادث برعهده کارفرمایان است .مثل :شکست ماشین آلات ،حوادث ناشی از عدم استفاده صحیح از ابزارآلات و ماشین های صنعتی ،عدم رعایت مسائل ایمنی ،برق گرفتگی ،آتش سوزی و خسارات مرتبط با خط تولید و انبارداری ،سقوط بالابرها و آسانسور و ده ها موارد مشابه دیگر از جمله خطرات و حوادثی هستند که هر کدام به نوبه خود می تواند خسارت مالی و جانی سنگینی برجای گذارند که اکثر مسئولیت جبران آنها بر عهده کارفرمایان است .این شرایط موجب شد تا شرکت های بیمه ای با ارائه این بیمه پاسخ مناسبی برای رفع نیاز کارفرمایان به انتقال ریسک ارائه دهند.

متصدیان حمل و نقل بین المللی
این بیمه مسئولیت متصدیان حمل و نقل را در قبال ارسال کنندگان و یا صاحبان کالا ناشی از فقدان و یا خسارات وارده به کالا که متصدی حمل و نقل براساس مواد ۳۷۷ الی ۳۹۴ قانون تجارت و به موجب بارنامه های صادره ،مسئول جبران آنها شناخته می شود را تحت پوشش قرار می دهد.

سازندگان ابنیه
این بیمه مسئولیت سازنده ساختمان را در مقابل صدمات جسمانی وارد به کارکنان که ناشی از وقوع حوادث حین کار باشد در محدوده مکانی مشخص جبران می نماید.از این بیمه بیشتر جهت ساخت و سازهای شهری دارای پروانه ساختمانی استفاده می شود .
پوشش این بیمه جبران هزینه های پزشکی و غرامت فوت و نقص عضو براساس دیه می باشد .مثلا” چنانچه کارگری در حین انجام عملیات ساخت و ساز در اثر حادثه فوت نماید یا دچار نقص عضو گردد و سازنده ساختمان مسئول شناخته شود بیمه گر خسارت وارده را جبران می نماید .
ملاک محاسبه حق بیمه ،مدت بیمه ،کل متراژ زیر بنا و تعداد طبقات ساختمانی در دست احداث می باشد و جهت فعالیتهای عمرانی مدت بیمه و ضریب نیروی کار شاغل در پروژه ها می باشد.

مسوولیت حرفه ای
هر فرد به تبع شغل و حرفه خود ممکن است خسارات جانی و مالی به افراد مرتبط با حرفه خود وارد نماید. بیمه‌های مسئولیت مدنی حرفه‌ای ضامنی برای جبران خسارات ناشی از شغل و حرفه افراد می‌باشند.
مانند:
بیمه مسئولیت حرفه‌ای پزشکان و پیراپزشکان
این بیمه‌نامه غرامت فوت و نقص عضو بیماران تحت معالجه، مداوا، مراقبت و سایر اعمال پزشکی و پیراپزشکی ناشی از مسئولیت پزشک یا پیرا پزشک را جبران می‌نماید.
بیمه مسئولیت حرفه‌ای مدیران استخر و منجیان غریق در قبال شناگران
در این بیمه‌نامه خسارات جانی وارد به شناگران که ناشی از مسئولیت مدیر استخر یا منجیان غریق باشد جبران می‌گردد.منجیان غریق باید دارای کارت منجیگری معتبر از فدراسیون شنا باشند.اگر چه این بیمه نامه خسارت وارد به شناگران را جبران می نماید اما مدیر استخر می‌تواند جبران خسارات جانی وارد به منجیان غریق را نیز از بیمه‌گر درخواست نماید.

بیمه مسئولیت حرفه‌ای مسئول فنی بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها

این بیمه‌نامه غرامت فوت و نقص عضو وارد به بیماران را که ناشی از تقصیر یا سهل‌انگاری مسئول فنی (در چهارچوب وظایف محوله از جانب وزارت بهداشت و درمان در محدوده بیمارستان) می‌باشد، جبران می‌نماید. ادعاهای حقوقی علیه مراکز درمانی به علل عدم کارایی، فقدان و یا نقص در امکانات پزشکی، تجهیزات فنی، تاسیساتی، تغذیه نادرست در مدت مداوا، جراحی و دوران بستری بیمار که منجر به خسارات بدنی بیماران گردد، تحت پوشش این بیمه‌نامه خواهد بود.

بیمه مسئولیت مدیران مجموعه‌های ورزشی در قبال مراجعه‌کنندگان

این بیمه‌نامه خسارات جانی وارد به مراجعه‌کنندگان (ورزشکاران و افراد همراه) در محدوده مجموعه ورزشی ناشی از مسئولیت بیمه‌گذار را جبران می‌نماید. خسارات وارد به تماشاگران نیز تحت پوشش این بیمه‌نامه قرار دارد. شایان ذکر است خساراتی که مسئولیت آن بر اساس قانون بر عهده بیمه‌گذار نباشد، تحت پوشش این بیمه‌نامه نیست.

بیمه مسئولیت حرفه‌ای هتلداران و مدیران واحدهای اقامتی

این بیمه‌نامه خسارات جانی و مالی وارد به مسافران و میهمانان هتل یا واحد اقامتی ناشی از مسئولیت مدیر هتل یا واحد اقامتی را جبران خواهد کرد.
بیمه مسئولیت حرفه‌ای مدیران شهربازی‌ها و مکان‌های تفریحی در قبال استفاده کنندگان از دستگاههای شهربازی
این بیمه‌نامه خسارات جانی شامل فوت و نقص عضو و هزینه های پزشکی وارد به استفاده‌کنندگان از امکانات شهربازی یا اماکن تفریحی که ناشی از مسئولیت مدیر مجموعه باشد، را جبران می‌نماید.

بیمه مسئولیت حرفه‌ای مدیران و مربیان مهدکودک‌ها در قبال کودکان

در صورت وقوع حادثه برای کودکان تحت مراقبت در مهدکودک، که ناشی از مسئولیت مدیر مهدکودک و یا مربیان باشد، خسارت وارده، از طریق این بیمه‌نامه جبران خواهد شد.

بیمه مسئولیت حرفه‌ای مهندسین طراح، محاسب و ناظر ساختمان

در این بیمه‌نامه خسارت جانی و مالی وارد به کارگران و اشخاص ثالث ناشی از مسئولیت حرفه‌ای مهندسین طراح، محاسب و ناظر که دارای پروانه اشتغال از وزارت مسکن و شهرسازی باشند، در حیطه فعالیت ساختمان‌سازی جبران می‌گردد.
بیمه مسئولیت حرفه‌ای مدیران آژانس های مسافرتی
چنانچه برای افراد شرکت‌کننده در اردو/تورهای سیاحتی و زیارتی، حادثه‌ای رخ دهد و این حادثه ناشی از تقصیر یا سهل‌انگاری مدیر یا مسئول اردو/تور باشد، این بیمه‌نامه خسارات جانی وارد به زیاندیده را جبران می‌نماید.

بیمه مسئولیت حرفه‌ای شرکت‌های نصب و نگهداری آسانسور و پله‌برقی
در این بیمه‌نامه جبران خسارت‌های جانی وارد به سرنشینان آسانسور تحت پوشش می‌باشد منوط به اینکه مسئولیت بیمه‌گذار در حادثه رخ داده محرز گردد. علاوه بر شرکت‌های نصب آسانسور، دارندگان آسانسور نیز می‌توانند این بیمه‌نامه را درخواست نمایند، مشروط بر اینکه با یک شرکت ذیصلاح دارای قرارداد سرویس و نگهداری باشند.

تولیدکنندگان کالا
به موجب این بیمه‌نامه، بیمه‌گر متعهد می‌شود که خسارات جانی یا مالی وارد به مصرف‌کنندگان و اشخاص ثالث که ناشی از عدم ایمنی و یا عیب و نقص کالای تولید و عرضه شده توسط بیمه‌گذار است را جبران نماید. این بیمه‌نامه هرگز جایگزین گارانتی یا ضمانت‌نامه کالا نمی‌گردد و به عبارتی خسارت وارد به خود کالا تحت پوشش نمی‌باشد .

عمومی
در مواردی که امکان آسیب رساندن به اشخاص ثالث (غیر از کارکنان و افراد مرتبط با حرفه ، فعالیت یا کالای تولیدی بیمه گذار) در حین انجام کار وجود داشته باشد، بیمه‌های مسئولیت عمومی خسارات‌ جانی و مالی وارد به زیاندیدگان را جبران خواهند نمود. از انواع بیمه‌هایی که در این دسته صادر می‌گردد عبارتند از:
• بیمه مسئولیت ناشی از نصب و نگهداری تابلوهای تبلیغاتی : با این بیمه‌نامه خسارات جانی و مالی وارد به اشخاص ثالث ناشی از نصب، نگهداری و یا مالکیت انواع تابلو، در صورت احراز مسئولیت بیمه‌گذار، جبران خواهد شد.
• بیمه مسئولیت دارندگان ماشین آلات راهسازی،صنعتی،کشاورزی : این بیمه نامه خسارات جانی و مالی وارد به اشخاص ثالث که ناشی از مسئولیت دارنده یا راننده وسیله نقلیه باشد را جبران نمایند.